LendSmart Låna med förnuft

Gratis mikrolån som ett led i marknadsföringen

Bland de kreditalternativ som florerar på nätet återfinns ett fåtal erbjudanden om gratis mikrolån. Reklamen är autentisk – de kostnadsfria småkrediterna finns som ett led i att locka nya kunder till lånen.

Flicka med dollarsedlar
Erbjudandena om gratis mikrolån är de facto autentiska – tänk dock på att återbetala lånen i god tid.

Sponsrade länkar

Den som saknar betalningsanmärkningar, och i övrigt har skött sina återbetalningar av tidigare lån, kan utan problem tilldelas något av de gratis mikrolån som återfinns på den nätbaserade marknaden. Tänk dock på att den som söker ett s.k. gratis mikrolån måste vara förstagångskund hos den aktuella kreditgivaren (gäller t.ex. kreditgivare såsom Vivus, Pengos och Ferratum). Om man någon gång tidigare har ansökt om lån hos nämnda aktörer, är man inte berättigad ett gratislån. Syftet med gratiskrediterna är nämligen följande:

  • Att locka till sig nya kunder – i första hand via marknadsföringskonceptet kund-till-kund, som innebär att kunderna berättar för varandra om möjligheterna till gratis lån och således gör varumärket känt på ett nationellt plan.
  • Att testa huruvida en långivare klarar av att återbetala sin skuld. De långivare som inte klarar av att slutamortera sitt mikrolån innan löptidens utgång, är inte välkomna att ansöka om fler lån. Man kan således krasst konstatera att långivarna använder gratislånen som urvalsverktyg för att slippa de kostnader (inkassokrav, inkomstbortfall mm.) som oönskade låntagare medför.

Gängse med gratislån till nya kunder

För en handfull år sedan var det långt ifrån gängse att en långivare etablerade sitt varumärke genom att erbjuda gratis mikrolån. Numera är det emellertid snarare regel än undantag att långivare erbjuder gratislån i den omfattande kampen om nya låntagare.

Sponsrade länkar